Preview

Economics: the strategy and practice

Advanced search

Ecological marketing and features of its application

Abstract

The article is devoted to the study of new marketing strategies used in environmental marketing. Environmental issues appear in the press and are on the political agenda in many countries around the world. Society seeks to find a balance between the desire of all consumers to meet their needs and the desire to preserve their environment. In recent years, concerns about the impact of the manufacturing sector on the environment have affected not only governments and scientists, but also the public. He played a crucial role in the development of environmental marketing. Environmental marketing allows you to think through and develop the structure of the business survival system in the conditions of total market desire to create an eco-friendly environment. In the study, the authors point out that environmental marketing is one of the tools for creating conditions for sustainable development of society.

About the Authors

G. A. Sadikhanova
Казахский национальный университет им. Аль-Фараби
Kazakhstan


B. B. Rysbaeva
Казахский национальный университет им. Аль-Фараби
Kazakhstan


References

1. Shrivastava P. Castrated Environment: Greening Organizational Studies. Organization Studies, 15, no.5(1994):705-726.DOI:10.1177/017084069401500504.

2. Хачатуров А.Е., Гусева Т.В., Кретов И.И., Панин Г.С. Экологический маркетинг // Маркетинг в России и за рубежом. - 2000. - № 4. - С.30-37.

3. Эриашвили Н.Д., Ховард К., Цыпкин Ю.А., Соловьев Б.А., Федосеев В.В., Алексеев С.В. Маркетинг. Москва: ЮНИТИ-ДАНА, 2005.- 350 с.

4. Введение в экологический маркетинг: уч. пособие / Жубанова Л. К., Сармурзина А. Г., Ефремова С. В., и др.; Каз. гос. ун-т им. Аль-Фараби, Хим. фак. - Алматы: Қазақ ун-тi, 2000. - 315 с.

5. Маркетинг: Энциклопедия: пер. с англ. / Под ред. М.Бейкера. - СПб.: Питер, 2002.- 1198 с.

6. Системы экологического менеджмента для практиков / С.Ю. Дайман, Т.В. Островкова, Е.А. Заика, Т.В. Сокорнова / Под ред. С.Ю. Даймана. - М.: Изд-во РХТУ им. Д.И. Менделеева, 2004. - 248 с.

7. Carson, Rachel. Silent Spring. - Mariner Books, 2002. - 368 р.

8. Henion K., Kinnear T. Ecological Marketing. American Marketing Association, 1976.

9. Лукина А.В. Экологический фактор в современном маркетинге: дисс. ... канд. экон. н. - М., 2003. - 135 с.

10. Сайт компании «Ben&Jerry`s» [Электронный ресурс] Режим доступа: URL: http://www.benjerry. com (дата обращения 15.05.2020 г.)

11. It›s Not Easy Being Green: Green Marketing. 8-13 января 2011 г.http://www.cbc.ca/ageofpersuasion/ episode/season-5/2011/01/08/its-not-easy-being-green- green-marketing (Дата обращения 10.03.2020).

12. Котлер Ф., Армстронг Г. Основы маркетинга. - М.: Вильямс, 2009. - 1072 с.

13. Смирнова Е.В. Экологический маркетинг // Практический маркетинг, 2010. - № 4 (158). - С.9-14.

14. A Look Back at Green Marketing in 2007 [Электронный ресурс] - URL: http://marketinggreen. wordpress.com/2007/12/29/a-look-back-at-green-marketing-in-2007 (Дата обращения: 10.02.2020).

15. Grant J. The Green Marketing Manifesto.- Chichester: Wiley, 2008. - 320 с.

16. Grant J. The Green Marketing Manifesto. John Wiley & Sons, Inc., 2007.

17. Результаты социологического опроса на тему «Экологически безопасная продукция», 2008 [Электронный ресурс] Режим доступа: URL: URL: http://www.ecounion.ru/ru/site.php?content=detailcontent. php&blockID=943# (Дата обращения 10.03.2020).

18. Queensland Government. Green marketing: The competitive advantage of sustainability [Электронный ресурс] - URL: https://www.business.qld.gov.au/business/ running/marketing/marketing-basics/seven-ps-marketing (Дата обращения: 28.02.2020).

19. Kontic I., Biljeskovic J. Greening the marketing mix. 2010. P. 62 [Электронный ресурс] - URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:329044/ fulltext01.pdf (Дата обращения: 28.02.2020).

20. Prakash A. Green marketing, public policy and managerial strategies. Business Strategy and the Environment. 2002. № 11. P. 285 - 297. doi: 10.1002/ bse.338.

21. Polonsky M. J., Rosenberger P. J. Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach. Business Horizons. 2001. - Vol. 44. № 5. - P. 21 - 30.

22. Ginsberg J. M., Bloom P. N. Choosing the Right Green Marketing Strategy. MIT Sloan Management Review, 2004. - Vol. 46. № 4. - P. 79 - 84.

23. Маркетинг на страже экологии: примеры удачного партнерства брендов ради спасения окружающего мира // 17 октября 2017 [Электронный ресурс] - URL: https://promdevelop.ru/marketing-na-strazhe-ekologii/(Дата обращения 09.03.2020).


Review

For citations:


Sadikhanova G.A., Rysbaeva B.B. Ecological marketing and features of its application. Economics: the strategy and practice. 2020;15(2):203-211. (In Russ.)

Views: 13222


ISSN 1997-9967 (Print)
ISSN 2663-550X (Online)